ZASADY GRY
Grę zawsze rozpoczynają białe, co daje im pewną inicjatywę w początkowej fazie partii.
Gracze na zmianę wykonują posunięcia swoimi bierkami zgodnie z zasadami ruchu dla danej bierki i,
jeśli wejdzie ona na pole zajmowane przez przeciwnika, zbija jego bierkę.
Szach jest groźbą zbicia króla, która musi być zażegnana przez przeciwnika w następnym posunięciu
(króla nie można zbić). Mat, czyli postawienie króla przeciwnika w szachu, przed którym nie ma obrony,
kończy partię i oznacza zwycięstwo gracza, którego bierka matuje króla przeciwnika. Remis występuje w przypadku, gdy:
- gracze uzgodnili taki wynik partii,
- na planszy wystąpił pat (jedna ze stron nie może wykonać prawidłowych posunięć, a jej król nie jest szachowany),
- żadna ze stron nie posiada środków niezbędnych do wygranej (choćby teoretycznej),
- powstała tzw. martwa pozycja, czyli żaden z graczy nie jest w stanie dać mata nawet przy najlepszej grze.
Partia może zakończyć się remisem (na wniosek jednej ze stron), gdy:
- identyczna pozycja na planszy pojawiła się trzykrotnie,
- jedna ze stron daje wiecznego szacha,
- wykonano pięćdziesiąt posunięć bez ruchu pionem i bicia dowolną bierką.
WARTOŚCI BIEREK
Każda z bierek ma swoją wartość punktową, co ukazuje poniższa tabela:
Bierka | Wartość punktowa |
---|---|
Król | Nieskończona (Nie można przypisać - król nie może być zbity) |
Hetman | 9 punktów |
Wieża | 5 punktów |
Goniec | 3 punkty |
Skoczek | 3 punkty |
Pion | 1 punkt |